Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.

Więcej informacji można znaleźć w Polityce Cookies.

Nazwa Wydanie, wymiana dowodu osobistego
Opis Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi
Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest
obowiązany posiadać dowód osobisty.
Dowód osobisty należy wymienić:
1. W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym należy wystąpić
o jego wymianę niezwłocznie
2. W razie upływu jego ważności w terminie nie później niż 30 dni przed
upływem ważności dokumentu
3. W razie uszkodzenia, utraty lub powstania innej okoliczności
utrudniającej ustalenie tożsamości osoby posiadającej dokumentniezwłocznie
Miejsce Biuro Obsługi Klienta - Wydział Administracyjny
Informacja Tel: (061) 65 44 208, 65 44 218
Inne Termin załatwienia sprawy
sprawa załatwiana w terminie 1 miesiąca

Forma załatwienia sprawy
Dowód osobisty

Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
1. Wniosek składa się w formie pisemnej (osobiście) lub w formie dokumentu
elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym
przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym
profilem zaufanym ePUAP.
Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem osoby nieposiadającej zdolności do czynności
prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego jest wymagana obecność osoby
małoletniej, jeżeli ukończyła 5 lat, osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie oraz osoby
ubezwłasnowolnionej częściowo.
2.kolorową aktualną ( wykonaną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia
wniosku) fotografie o wymiarach 35 x 45 mm
obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz
zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i
przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi
szkłami , patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym
wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiających
osoby w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej
zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Opłaty
Wydanie lub wymiana dowodu odbywa się bezpłatnie

Tryb odwoławczy
Wojewoda Wielkopolski

Podstawa prawna
1. Ustawa o dowodach osobistych z dnia 6 sierpnia 2010 roku.
2. Rozporządzenia: w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania
w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia unieważnienia i zwrotu
z dnia 29 stycznia 2015 roku.

Informacje dodatkowe
Ważność dowodu osobistego
Dowód ważny jest 10 lat od daty jego wydania.
Jeżeli dowód został wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia termin ważności
dowodu wynosi 5 lat,
Dowód odbiera się osobiście.
Przy odbiorze dowodu osobistego przez cudzoziemca, który nabył obywatelstwo polskie
zostaje zwrócona karta stałego lub czasowego pobytu.
Utrata dowodu osobistego
Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym
najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę
konsularną. Organy te wydają zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu
wydania nowego dokumentu oraz powiadamiają o tym organ, który wydał dowód osobisty, celu unieważnienia dokumentu. Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana
wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu.
Szczegóły publikacji
Szczegóły publikacji
Data ost. zmiany 2018-11-19 10:25:14
Data utworzenia 2015-03-06
Data udostępnienia 2018-07-09 14:22:41
Osoba odpowiedzialna Monika Pludra
Udostępnił Admin