Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.

Więcej informacji można znaleźć w Polityce Cookies.

Urząd Gminy

Procedury i formularze załatwiania spraw w Urzędzie

Nazwa Nadanie numeru PESEL
Opis Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w drodze czynności materialno-technicznej obywatelom polskim zamieszkującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a także obywatelom polskim zamieszkującym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości oraz cudzoziemcom zameldowanym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku osób niewymienionych powyżej, które obowiązane są do posiada numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów, Minister Spraw Wewnętrznych nadaje numer PESEL na umotywowany wniosek osoby zainteresowanej. Oznacza to, że na wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania, że jest on zobowiązany do posiadania numeru PESEL na podstawie określonego przepisu prawa. Należy wskazać konkretny przepis prawa, który zobowiązuje wnioskodawcę do posiadania numeru PESEL. Wniosek o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów wnosi się do Ministra Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem organu gminy właściwego do zameldowania na pobyt stały albo na pobyt czasowy, a w przypadku braku miejsca zameldowania organ gminy właściwy dla siedziby pracodawcy. W razie niemożności ustalenia właściwego organu gminy – organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy
Miejsce Sala Obsługi Klienta – Wydział Administracyjny
Informacja Tel: 61 65 44 213
Inne Forma załatwienia sprawy
Poświadczenie nadania numeru PESEL

Wymagane dokumenty
1. Wypełniony i podpisany wniosek o nadanie numeru PESEL.
2. Ostatnio wydany dowód osobisty lub paszport obywatela polskiego, a w przypadku osoby
nie posiadającej obywatelstwa polskiego – dokument podróży lub inny dokument
potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.
3. Dokumenty potwierdzający dane wskazane we wniosku.
4. W przypadku składania wniosku o nadanie numeru PESEL przez pełnomocnika
dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do złożenia wniosku o nadanie nr PESEL,
- dowód osobisty pełnomocnika lub ważny paszport.

Opłaty
Brak
17 zł - opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy osoba
wnioskująca o nadanie numeru PESEL działa przez pełnomocnika). Opłata skarbowa za
złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi,
wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Tryb odwoławczy
Brak – czynność materialno-techniczna

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2017r. poz.657)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania
lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. 2015 r., poz.1984)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz.1827 ze zm.)

Informacje dodatkowe
O nadanie numeru PESEL z urzędu występuje:
- kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia w stosunku do dzieci
urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo na pobyt czasowy
- organ wydający polski dokument tożsamości dla obywateli polskich zamieszkujących poza
granicami Rzeczypospolitej polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument
tożsamości
- organ wydający dowód osobisty- w stosunku do obywateli polskich zamieszkujących na
terytorium Rzeczypospolitej polskiej.
Szczegóły publikacji
Szczegóły publikacji
Data ost. zmiany 2018-11-19 10:25:14
Data utworzenia 2018-03-19
Data udostępnienia 2018-07-09 14:22:41
Osoba odpowiedzialna Monika Pludra
Udostępnił Admin